maanantai 30. heinäkuuta 2012

Dieselpumppu pissii

Vaihdoin apparin puolelle napsuttelevan vetonivelen, jonka vaihto on normaalisti tähän versioon kuin pala kakkua. Nivelen sisässä oleva sokka ei kuitenkaan natanut periksi, joten nivel piti hajottaa rälläkällä.
Sama hommasitten toisinpäin: vaikka oli Löbrön nivel, ei c-mallin sokka suostunut painumaan kunnolla kasaan, mutta voimalla sen lopulta sai antautumaan.

Napsutus hiljeni, mutta Golf alkoi pissiä alleen reilusti ja maistotulos kertoi aineen olevan dieseliä. Aluksi luulin, että vuotaa suuttimen juuresta, mutta tarkemmin tutkittuani totesin vuotavan kylmäkäynnistysvivun akselilta. Suihkin jarrukliineriä tienoille ja moottori ryntäsi selvästi hönkäistyään höyryjä -ilmeisen vahva vuoto siis.

Akselilla ei ilmeisesti ole muuta kuin o-rengas, mutta siihen ei pääse käsiksi pumppua irrottamatta. Pitää etsiä varalle toinen pumppu ja /tai rempata tätä ja vaihtaa samalla jakopään hilut.
Löytäisi vain kohtalaisen vähän ajetun vastaavan, niin olisi sen puoleen turvalliset kilometrit. Purkamoilla on kohtalaisen paljon 1.6 vaparin dieselpumppuja, mutta joko km-lukema ei ole tiedossa tai osanumero ei aivan täsmää.

lauantai 14. heinäkuuta 2012

Ratin vaihtoa ym.

Kesä on kulunut ihmetellessä, leikattu selkä ei juurikaan anna autoja harrastaa, koska asentaessa joutuu yleensä olemaan aika omituisissa asennoissa.

Tämän mallin sporttiohjauspyörän eli ns. Spucknapf -rattien hinnat ovat viime aikoina kivunneet yhä korkeammalle, aiemminhan niitä sai Suomestakin ihan pilkkahintaan. Nyt ei satasella tahdo löytää minkäänlaista.
Todellisen harvinaisuuden bongasin Saksan Ebaysta: Puolalainen kauppias möi Spucknapf -rattia ruskean sävyisenä, joka sopii tämän auton sisustukseen oikein mainiosti.

Lähetyksessä oli sanomista ja pakkausta purettaessa keskiössä oleva vilkun palautuskynsi rapsahti poikki. Palanen onneksi jäi talteen.  Sen sai näppärästi muovihitsattua. Tässä ratissa on hieman harvinaisempi palautuskehä, joka on kiinni kolmella ruuvilla. Tätä kehää on käytetty myös Kuplassa ja Karmann Ghiassa.
Tämän auton alkuperäisratissa on samanlainen, mikä ei ole sääntö, vaan poikkeus.

Vanha ratti on sekin ihan kelpo kunnossa, pehmustettu ja ehjä, Spucknapf ei ole nahkaa, eikä se ole kehältään yhtään pienempi kuin orkkiskaan, mutta on tuo sporttiratti vaan niin paljon paremman näköinen, että pakko se ottaa käyttöön.


Vanha saa mennä varastoon eläkepäiville.

Ilmeisen alkuperäiset poljinkumit vaihtuivat uusiin tanskalaisvalmisteisiin.

En muista, että olisin juuri autooni koskaan mitään tanskalaisvalmisteista tuonut, edes voileipiä, ollutta ehkä.

Kammottavat kirkkaat etuvilkut saavat myös lähtöpassit.

Tässä autossa riittää ihmeellisyyksiä, kuten näidenkin vilkkujen kiinnitys puskuriin kipsilevyruuvilla.

Maailmalta löytyy oranssia vilkkua tarvikkeena, mutta kun hankkii originaalia, sillä pärjää pitkälle.

Yllättäen, puskurin kuoren alla olevan peltisen tukirangan vilkun kiinnityspisteet ovat ehyet, yleensä nuo on korroosio syönyt puhki.

Asentaessa akku tyhjeni ja auto piti siirtää mäkistartilla akkulaturin ulottuville, sen takia konepelti hymyilee.