Juuri huomasin, että oli onneksi ottanut talteen tekstimuodossa saman ohjeen:
Räjäytyskuva lämmityslaitteesta |
"Vanhastaan muistelin, että ykköskoppainen diesel ei ole aivan älyttömän kylmä talvella ja kädin kabiiniin lämpöä mahtuu vielä enemmän.
Omassani lämpöä tuntui tulevan miedosti ja puhalluskin oli heikohko. Päätin siis huoltaa koko lämmitys/jäähdytyssysteemin eli tehdä kunnon suolihuuhtelun. Huuhteluaineena toimi Fortè Coolant System Flush. Olin todennut tuon aineen tehon jo viime talvena Audin systeemin huuhtelussa. Toki muitakin vastaavia aineita voi käyttää.
- Lisäsin puolisen litraa ainetta paisuntasäiliöön (huom. kannattaa ensin laskea saman verran nestettä pois järjestelmässä, jos pinta on yläviivassa) ja ajelin kolmisen varttia lämppärin hana auki, jotta aine kiertäisi kunnolla kaikki paikat.
- Moottorin hieman jäähdyttyä laskin vanhat nesteet pois alavesiletkusta. On huomattava, että lohkoon jää vielä litrakaupalla ainetta, joka poistuu vasta termostaatin irrotuksen myötä (yleensä kiehuvan kuumana suoraan asentajan syliin). Järjestelmä kannattaa huuhtoa painevedellä, jolloin irtomoska lähtee. Tarvittaessa irrotellaan letkuja.
- Termostaatti löytyy ykkösdieselistä vesipumpun alapinnasta. Kotelo on kiinni kahdella ruuvilla ja ne ovat lähes poikkeuksetta hapettuneet kiinni, joten avaamiseen tarvitaan kunnon hylsyavain.
- Seuraavaksi kannattaa avata rintapellin läpi menevät lämmityslaitteen kennon letkut, jotta neste valuisi ulos eikä sisälle tekstiilimatoille, josta se on vaikea poistaa. Samalla saadaan hieman löysiä lämppärisysteemin irrotukseen.
- Poistetaan kojetaulun alla olevat hyllyt ja hansikaslokero sekä mahdollinen keskikonsoli.
- Lämmityslaitteen läpille menee kaksi säätövaijeria, josta toinen menee lämppärikotelon takavasemmalla olevaan vipuun. Vipu irrotetaan, jolloin vaijeri vapautuu. Vaijerissa on samanlainen lukitusklipsi kuin lämmönsäätöhanassa. Se kannattaa ottaa talteen.
- Toinen vaijeri menee lämppärikotelon alle keskelle. Vaijerin reitti kannattaa painaa mieleen, että osaa sen kasatessa laittaa takaisin.
- Kennon päädyssä vasemmalla puolella koteloa on suojakotelo, joka irrotetaan, jolloin kennon letkuliittimet saadaan näkyviin. Liitoksen alle kannattaa laittaa esim. kumimatto, että loppu neste ei valuisi matolle. Klemmarit löysätään ja putket irrotetaan. Kojetaulun sivuille menvät ilmatorvet irrotetaan.
- Irrotetaan kaksi puhaltimen sähköpistoketta ja maajohto.
- Irrotetaan rintapellin välissä oleva suojamuovi, jolloin puhallin tulee näkyville. Irrotetaan neljä puhaltimen ympärillä olevaa ruuvia 8mm hylsyllä, jolloin puhallinsysteemi putoaa alas. Systeemiä voi kannatella puhallinmoottorin kotelosta.
- Kammetaan kokonaisuus ulos autosta siten, että kennossa mahdollisesti oleva neste ei valu lattialle.
- Kun kokonaisuus on pöydällä, se voidaan huoltaa. Kenno lähtee ulos vetämällä.
- Huuhtelin kennon sisältä lipeäliuoksella, jolla pinttynytkin moska irtoaa. Ulkoa kenno kannattaa puhdistaa paineilmalla. Kovaa kohtelua kannattaa välttää, kenno vaurioituu helposti.
- Jos kenno on heikossa kunnossa, kannattaa hankkia uusi (osanumero 171 819 031E) tuollainen löytyy luonnollisesti kaikista ykköskoppasista ja lisäksi Audin 80/90 -malleista sämpylään saakka, joten romikselta voi kysellä. Uusi maksaa satasen luokkaa.
- Puhallin on kiinni esivastuksen ruuvilla, ruuvin saa näkyville, kun longottaa kiinnitysrautaa. Puhallin kannattaa rasvata, jolloin se ei tapansa mukaan kitise. Itse käytin CRC:n valkoista spray litiumvaseliinia. Hiilet kannattaa tarkistaa. Puhaltimen voi toki huoltaa jälkeenpäinkin ilman koko systeemin irrotusta.
- Kotelon läppien toiminta kannattaa tarkistaa ja puhallella liiat roskat pois. Kotelon tiiviys on syytä tarkistaa, ettei ilmaa karkaile vääristä paikoista pihalle. Ilmastointiteippi on hyvä lääke. Kotelon ja puhaltimen tiivisteet kannattaa liimata takaisin paikoilleen. Vinkki: kotelon sisäpuoliseen puhdistamiseen kannattaa käyttää miedosti hajustettua pesuainetta, jolloin kabiinin tunkkainen tuoksu saa hieman lievitystä.
- Totesin, että kenno on paikoillaan aika löysästi, joten ilmaa pääsee virtaamaan ohi. Tuo lienee pääsyy heikkoon puhallukseen. Käytin tiivistämiseen kumista ikkunatiivistettä. Päätyihin kierros sekä pitkille sivuille. Loput kannattaa tilkitä ilmastointiteipillä.
"Refitting is reversal to removal" sanoo kuuluisa Haynes:
- Vasemman sivun läpän vaijeri kannattaa kiinnittää paikoilleen ennen kokonaisuuden paikoilleen asettamista.
- Lämppärikokonaisuuden kiinnitysruuvit rintapellin läpi saa kiinni kokonaisuutta puhaltimen moottorista kannattelemalla. Sisällä kotelon takana ylhäällä on yksi ruuvi.
- Kiinnitetään vesiletkut, sähköt, putket sekä alin vaijeri. Jos vaijerin klipsi on kadonnut, kiinnitykseen käy nippuside.
- Vaihdetaan uusi termostaatti, osanumero 044 121 113 (87º). Ei kannata välttämättä nuukailla, vaan ostaa suoraan originaali, niin tietää mitä saa. Kumitiiviste tulee alapuolelle. Alavesiletku ja lämppärin letkut (ulkoa) kiinnitetään.
- Järjestelmä täytetään 50/50 glykolilla (6.5l), joka kannattaa sekottaa valmiiksi kanisteriin. Tarkistetaan järjestelmän tiiviys.
Lopputulos: lämpöä tulee kabiiniin huomattavasti aikaisempaa nopeammin ja tehokkaammalla puhalluksella. Ei tarvitse huudattaa lämppäriä, kuten ennen."
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti